Van 2026 tot 2030 wordt meer dan € 1,6 miljard geïnvesteerd in de verduurzaming en
innovatie van de vervoerssector, dankzij de invoering van de vrachtwagenheffing. De
netto-opbrengst van deze heffing wordt in de sector geïnvesteerd.
Een belangrijk onderdeel van deze investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie
Trucks (AanZET), die de aankoop van emissievrije vrachtwagens stimuleert. Op 1 oktober
was er nog € 22 miljoen beschikbaar voor deze regeling, maar door de grote belangstelling
was dit budget binnen twee dagen uitgeput. Ook in het verleden was er steeds een overweldigende
vraag naar de subsidie, waardoor het beschikbare budget telkens binnen enkele dagen
op was. AanZET zal ook in de komende jaren weer beschikbaar zijn.
Het ministerie gaat de komende jaren vijf maatregelen uitvoeren om de transitie naar
een duurzame vervoerssector te ondersteunen. Meer dan de helft van de beschikbare
€ 1,6 miljard, namelijk ongeveer € 980 miljoen, wordt besteed aan AanZET. Daarnaast
worden subsidies verstrekt voor de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens
en waterstof-vrachtwagens en -tankstations. Ook is er geld gereserveerd voor onderzoek
naar innovaties zoals opladen tijdens het rijden en maatregelen om de efficiëntie
in de logistiek te verbeteren.
Vanaf 2026 zullen binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens vrachtwagenheffing betalen
voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing geldt voor vrachtwagens met
een gewicht van 3.500 kg of meer. De vrachtwagens betalen gemiddeld € 0,167 per gereden
kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing.
Bron: Min. I&W, 04-10-2024.
Bron: https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-868904