Hogere motorrijtuigenbelasting remt verkoop elektrische auto

De verkoop van elektrische auto’s stagneert dit jaar verwachten economen van de ING.
Er zijn onvoldoende betaalbare modellen voor de middenklasse. Daarnaast speelt onzekerheid
over de motorrijtuigenbelasting na 2025 een rol. Door het hogere gewicht van elektrische
auto’s zijn autobezitters tot wel € 500 per jaar meer kwijt aan belastingen dan bij
een diesel- of benzineauto.

Ook hangt het kostenvoordeel van elektrische auto’s gedeeltelijk samen met de mogelijkheid
om thuis (of op het werk) voordelig te laden. De ING verwacht dat in 2024 zo’n 370.000
auto’s worden geregistreerd, fors minder dan bijvoorbeeld in 2019. Toen zijn er nog
446.000 nieuwe auto’s verkocht. Tijdens de coronapandemie zakte de verkoop in. Dit
kwam onder meer door een gebrek aan onderdelen, waardoor de levertijden opliepen.
Afgelopen jaar leefde de verkoop van nieuwe auto’s wat op, wat deels kwam door een
inhaalslag van het jaar ervoor. Dit jaar is die opleving alweer voorbij, verwacht
ING.

Bron: NU.nl – 03-01-2023.

Bron: https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-770181