Uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes en langere boetevrije periode

Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden tot 1 januari
2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen een
jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig.

Daarnaast moet worden voorkomen dat ondernemers in de periode na invoering van een
zero-emissiezone tegen een boete aanlopen. Het kabinet gaat daarom in gesprek met
gemeenten over een boetevrije periode van een jaar. Na zes maanden wordt gezamenlijk
geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is. Het
kabinet komt hiermee tegemoet aan signalen dat niet alle ondernemers mee kunnen komen
in de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Uitgangspunt is dat ondernemers
meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de komst van de zones en regelgeving
verder wordt geharmoniseerd en gestandaardiseerd. Hiermee wordt voorkomen dat ondernemers
tussen wal en schip terecht komen.

Uitvoering regeerakkoord Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode,
worden bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd
in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie
moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte wordt de impact van zero-emissiezones nauwlettend
bijgehouden en geëvalueerd. Het kabinet houdt daarbij alle mogelijkheden om bij te
sturen open. De maatregelen zijn een reactie op de motie-Veltman, die eind oktober
door de Tweede Kamer is aangenomen, en geven tevens invulling aan afspraken uit het
regeerprogramma.

Gefaseerde invoering Een zero-emissiezone is een gebied in een stad waarin bestel- en vrachtauto’s die
schadelijke stoffen uitstoten geweerd worden. Het gaat hierbij om een gefaseerde invoering
tot 2030, waarbij in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen
worden geweerd. Nieuwe voertuigen moeten vanaf de invoering van een zero-emissiezone
elektrisch zijn. Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten
aan dat zij toch al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal
hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te
voeren. Met de maatregelen die het kabinet nu voorstelt krijgen ondernemers meer duidelijkheid,
meer zekerheid en meer tijd om zich voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezones.

Bron: Min. I&W 22-11-2024.

Bron: https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-889265